Twee dingen
16313
post-template-default,single,single-post,postid-16313,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-16431

Twee dingen

Twee dingen die je beter kunt weten als je organisaties wilt veranderen

1. Veel mensen hebben een natuurlijke behoefte om onzekerheid te vermijden. Angst om het vertrouwde te verliezen enerzijds en twijfels over eigen kunnen in een nieuwe (onbekende) situatie anderzijds geeft ongemakkelijke gedachten en gevoelens. Die maken dat veel mensen liever een 6-je houden dan voor de kans op een 8 gaan.

2. Mensen willen instant behoeftebevrediging. Duimpjes als bevestiging. Onmiddellijke positieve prikkels. Daarom werkt Facebook ook zo goed. Het bevestigt een positief zelfbeeld. Ik ben oké. Vaak als middel om onderliggende onrust een beetje op afstand te houden.

In organisaties komt daarbij dat hierop collectieve patronen gebouwd worden. De groepsdynamiek op de werkvloer richt zich op instandhouding van het bestaande. Het is een ‘krabbenmandje’ waarin de voorlopers teruggetrokken worden door de groep.

Hoe dan wel?

1. Snap ze,
Zet hun waarheid naast de jouwe. Wees je bewust dat dit een andere kijk op de organisatie is die bestaat naast de jouwe. Probeer te zien hoe ze vanuit hun positie gezien gelijk kunnen hebben. Snap je het niet, onderzoek het dan. Hoe? Door te vragen. Waarom doen ze wat ze doen? Want wanneer je jezelf in anderen verdiept, dan heb je begrip. En als mensen begrepen worden, dan willen ze vaak ook wel veranderen!

2. Leg steeds een steentje,
i.p.v. het hele bouwwerk ineens. Wees tevreden met enkele daadwerkelijk stappen in de goede richting. En sta er dan ook op dat die gezet worden! Je doet dan wel concessies aan de snelheid van veranderen, maar niet aan de richting. How you eat an elephant? Spoon by spoon.

3. Waardeer wat er wel is!
Zorg dat minimaal 70% van je reacties naar mensen positief is en hun kwaliteiten bevestigt . Dat zet motivatie aan en maakt gereed voor inzetten van lef en durf om iets nieuws te doen.